2 Nisan 2010 Cuma

Eğitim Notlarım..

· Oyun çocuğun kendi istediği zaman yapılır.

· Çocuklar oyunda sonuçla ilgilenmez, süreçten zevk alır. Örneğin küpleri üst üste dizebilmek önemlidir. Dizme işi bitip kule oluştuktan sonra bir tekmede devirirler.

· Alıştırma oyunları denilen, herhangi bir objeyi inceleme, evirip çevirme, koklama, tadına bakma, vuma, ses çıkarma vs. oyunlar 18. aya kadar devam eder.

· Sonrasında İnşa oyunları gelir, küpleri üst üste dizip bina yapma, arabaları sıralayıp otopark yapma, hayvanları dizip hayvanat bahçesi yapma gibi.


· Sonrasında sembolik oyunlar gelir, bu döneme miş dönemi denir. Yemek yiyiyormuş gibi yapma, bebeğine yediriyormuş gibi yapma, araba kullanıyormuş, gibi yapma.

· Ardından rol dağılımlı oyunlar başlar, sen anne ol ben baba, sen doktor ol ben hasta vs. kural koyup ona göre oynarlar, ama kurallara tamamen uymak mümkün değildir. Bu dönemde çatışmalar başlar beğenmediği kuralı değiştirmek için mücadele eder, fikir üretir. Tartışır, Kendi kurallarını karşı tarafa kabul ettirmeye çalışır.


· En son kurallı oyunlar gelir, Seksek mesela çizgilere basan yanar. Jenga, scrable vs.. Büyüklerin tahammül edebildiği yegane oyunlar bunlardır.

· 18-36 ay arası hafızaları çok gelişir, Problem çözme, işlem yapma, hafızaları oyunla gelişir bu dönemde duygusal iniş çıkışlar çok fazladır.


· 2 yaşından sonra paralel oyunlar başlar, Bu dönemde arkadaşa ihtiyacı vardır, Ama arkadaşıyla oyun kurup oynaması beklenmez, sadece izler ve onun yaptığının aynisini yapar.

· Bir süre sonra Birlikte ayni şeyleri yapma dönemi başlar, ayni anda kum havuzuna kum taşımak , yada ayni anda arabaları dizmek gibi. Taklit ve sosyalleşe bu dönemde çoğalır.


· Sonrasında Paylaşımlı oyunlar başlar, Burada arkadaşı olmadan oynayamayacağı oyunlar olduğu için yardımlaşma başlar, salıncakta önce bir çocuğun arkadaşını sallaması, sonra yer değiştirmeleri gibi, Birinin kaleci birinin futbolcu olması gibi. Sana ihtiyacım var mesajı verilir.

· Çocuk oyun oynarken yanlış yapmaktan korkmaz.


· Çocuğa soru sorarken doğru cevapları sunmayın. Onun bulmasını sağlayın. Mesela küplerden kule yapıyor ve yıkılıyor. Ne yaparsak daha sağlam olur? Yıkılmasının sebebi ne? Neden dengesi bozuk? Gibi sorularla geniş olan parçanın altta olması gerektiği buldurun. Bulamazsa Geniş olanı alta koysak nasıl olur sence? Diyerek sonuca ulaşması için denemesi sağlanır.

· Çocuk resim yaptığında resme yorum yapma. Çok güzel ev, çok güzel ağaç değil. Süreçle ilgili yorum yap. Ne güzel renkler kullanmışsın. Ne güzel boyamışsın. Evin yanına ne çizeceksin? Ağacı hangi renge boyayacaksın?


· Soru sorarken ucu kapalı olmasın. Cevabı evet hayırlı sorular sorma. Uzun uzun anlatabileceği şekilde sor.

· Soru sor cevabı buldur.


· Çocukla oynarken o ne yapıyorsa aynini yap bir adım öne geçme, o yerde sürünüyorsa sende sürün, o bir şeyleri birbirine vuruyorsa sende vur. O zaman ben annemden- babamdan daha iyi yapıyorum der ve kendine güveni gelişir.

· Elinde bir şeyle sakin sakin oynuyorsa, yanına gidip yeni bir şey verme kafasını karıştırma. Bırak karışma.


· Tek tip oyun oynanan ve pilli oyuncaklar sakıncalı. Onun yerine farklı şekillerde oynayabileceği ahşap oyuncaklar, ev eşyaları, Boş ilaç kutusu mesela, hem telefon yapar kulağına götürür. Hem içine bir şey koyup sallayıp ses çıkarır. Boş bir mukavva kutu bile daha çok işe yarar, Kutunun içine girer, eşyalarını koyar, kafasına koyup şapka yapar, itip araba yapar, bir kutudan farklı şekillerde oyunlar çıkarır. Ev eşyaları ile oynamasına izin ver. Mutfak eşyaları mesela..

Aldığım notlar bunlar, Sonuç olarak bir çok yerde okuduğumuz bildiğimiz şeyleri ufak bir kısmını sığdırabildik bir saate. Keşke daha uzun dinleyebilseydik..

5 yorum:

Deniz dedi ki...

çok teşekkürler paylaşımın için

Seyhan dedi ki...

Birşey değil :)

Füsun Karaahmetoğlu dedi ki...

Teşekkürler Seyhan yazılı olması daha iyi oldu.

ŞEKER dedi ki...

çok sağol seyhancım :)

Seyhan dedi ki...

Bişey değil arkadaşlar..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...