16 Temmuz 2015 Perşembe

Tuvalet Eğitimi. Bez Bırakma Maceramız

İkinci çocuklarda pek çok şey kendiliğinden halloluyor. Tabi halledecek bir anne varsa :)

Defne Nil'de 2,5 yaşında büyük bir hevesle başladığım tuvalet eğitimi kısa sürede başarıya ulaşmıştı. Şurada detaylıca yazmıştım okumak isterseniz. TIK 

Zeynep Lâl'de ben biraz savsakladım. Başlarız acelesi yok, hazır olsun diye diye süreci uzattım. Mayıs ayında bir gün altını açtım. Baktım işedi kapattım. Ne bekliyorsam artık :) O hazır olsa bile ben hazır değilim dedim. Araya tatiller, aile büyüklerinin hastalıkları ve kayıplarımız girince benim hiiiiç hevesim kalmadı.

30 haziran günü tatil dönüşü hafiften burnu akınca okula yollamadım. Öğleden sonra jetonum düştü. 3 yaşına bir ay kaldığını fark edince 3 olmadan halledelim şu işi dedim ve başladık.

Süreç nasıl gelişti diye sorarsanız

Gündüz Eğitimi şöyleydi:

İlk gün gündüz 4 külot 2 body kirletti. Çişinin birazını külotuna yaptıktan sonra haber verdi. Kalanını koştur koştur tuvalete yetiştirip oraya yaptı. Sık sık tuvaleti olup olmadığını sordum. Kakasını ilk günden beri tuvalete yaptı. Defne Nil'de kaka kısmında biraz zorlanmıştık. Zeynep'te çok kolay oldu. ''Bümbüyük kaka yapıcam '' diyerek her seferinde ben sormadan kendisi haber verdi. Lazımlık kullanmadık potette kullandık.

İkinci gün okula götürdüm. Öğretmenlerine süreci haber verdim. Akşam almaya gittiğimde sabah bıraktığım kıyafetle bulunca çooook sevindim. Okulda öğlen uykusu dahil hiç kaza yapmamış.
Üçüncü gün okulda ve evde kazasız çiş ve kakayı hallettik. Bu durumda 2. günden itibaren gündüz kısmını halletmiş oldu.

Gece Eğitimi: Gece ve gündüz bezini aynı anda bıraktım. Aslında benim korktuğum süreç gece eğitimiydi. Çünkü Zeynel Lâl gece 2-3 kez kalkıp her seferinde  150-200 cl süt içiyor. Gece beslenmesini kesemediğimiz için bezi çok dolu bir şekilde uyanıyordu. Zorlu bir süreç olacaktı baştan belliydi. Ama gece ve gündüzü ayrı ayrı halletmek işime gelmedi ve 30 Haziran gecesi bezsiz yattı. Gece çişe kaldırmadan kendisinin kalkmasını bekledim. İki kez kaza yaptı. 2:00 gibi ve sabaha karşı.

İkinci gece yine kaldırmadım, yine kaza yaptı. Üçüncü gece baktım kendi kalkmıyor 24:00 ve 3:30 da iki kez kaldırdım çişini yapıp uykuya devam etti, ama sabaha karşı yatak ıslaktı. Dördüncü gece 24:00 ve 3:30 da kaldırdım. sabah kuru kalktı. Bu arada içtiği sütlerin miktarını azalttım.  Her uyandığında 150-200 cl süt içerken, her istediğinde 50 yada 75 cl verdim. Bazen süt istediğinde sen uyu getiriyorum dedim ama getirmedim :) Kötü anne ... Gece beslenmesini tamamen kesmeden miktarı azalttım. Ve gece iki kez tuvalete kaldırdıktan sonra dördüncü geceden sonra kuru kalktı.

Gece kısmında hala iki kez kaldırıyoruz. Kendisi kalkmıyor. İlerleyen zamanlarda gece beslenmesi tamamen kesilince, kendisi de kalkacaktır ama şimdilik süreç bu şekilde ve benim için yeterli.

Bir dönem daha bitti. Sıradaki gelsin..




Tuvalet eğitimine başlamak isteyenlere bir iki ipucu. Bir çocuğun tuvalet eğitimine başlayabilmesi için bence belli şartların oluşması gerekir. Bunları sıralamak gerekirse ..

Çocuğun dil konusunda yol katetmesi gerekir  Söyleneni anlıyor, ve uyguluyor, cevap veriyor olmalı. Emirleri alıp, hatırlayıp, uygulamaya koyabilmeli. Sorulan soruyu anlayıp, cevap verebilmeli. Tuvaletinin gelip gelmediği sorulduğunda, açıkça ifade edebiliyor olmalı.

Neyin nereye ait olduğunu bilmeli Eşyaları yerli yerine koymaya çalışmalı. Çiş ve kakanın tuvalette yapılması gerektiğini idrak edebilmeli. Eğitim sırasında kakasını bezine yapan bir çocuğa kakanın yerinin lazımlık olduğunu göstermek için. Bezdeki kakayı lazımlığa dökerek
''Bak kakalar buraya yapılıyor, buradan da klozete dökülüyor, sonra sifona basılıp, bay bay kaka yapıyoruz. Sonra ellerimizi yıkıyoruz'' diye sıralama yapılmalı. Kakanın yerinin bez olmadığı lazımlığa dökülerek gösterilmeli'' Bazı çocuklara lazımlığa çiş yapmakta sorun yaşamazken . Kaka yapmaktan korkabiliyor. Kendilerinden bir parçanın düştüğünü görmeleri onları korkutabiliyor. Onun için bezdeki kakayı lazımlığa koymak, ait olduğu yeri göstermek çok yararlı olur

Davranışları taklit etmeye başlamak  Çocuklar anneleri ve babalarını hatta çevrelerindeki bir çok kişiyi taklit ederler. Zeynep ablasını taklit ediyordu. Ablası ne zaman tuvalete gitse o da gitmek istiyordu. Bazen bezini çıkarıp oturuyordu, hatta bir kaç kez kendiliğinden çişini de yapmıştı. Büyüklerin tuvaletini nasıl yaptığı, akabinde neler yapıldığı öğrenip talepte bulunmaya başlamıştı. Tuvalet kağıdı isteyip, poposunu siliyormuş gibi yapıyor, sifona benle beraber basmak ve ellerini yıkamak istiyordu.

Çişini ve kakasını öngörülebilir zamanlarda yapmaya başlaması 2 yaşına gelen çocuk sindirim ve üriner sistemleri gelişimini tamamlar. Bağırsak hareketleri düzene girer, günün belli saatlerinde, tahmin edilebilir şekilde olmaya başlar. Bazen 1-2 saat kuru kalabilir. Öğlen uykusundan bezi kuru kalkabilir. Uyurken çişini tutmayı başarabilir. Zeynep'te kakanın saati tahmin edilir durumdaydı. Çişte ayni şey söz konusu değil. Fakat tahmin edilebilir olmasa da eğitim sırasında sorun yaşamadım.

Tuvalet eğitimini tek seferde çözeceğim diye bir şey yok. Sizin attığınız bir adıma çocuğunuzun karşılık veriyor olması gerekir. 2 yaş civarı görülen huysuzluk ve inatlaşmalar yüzünden. Başlanan eğitim çocuk tarafından kabul edilmezse. Reddetme, inatlaşma, psikolojik olarak tuvalet tutma, kabızlık gibi sorunlarla karşılaşılabilir.  Bu gibi durumlarda eğitime ara verilerek çocuk gözlenip vereceği sinyallere göre ileri tarihlerde yeniden denemekte fayda vardır.

Lazımlık almak Ve onun istediği yerde banyo, salon, çocuk odası. Oturması istenir. Gerekirse sevdiği bir oyuncak lazımlığa oturtularak teşvik edilir.Lazımlık soğuk gelmiş olabilir, oturmak istemeye bilir. Bu gibi durumlarda alışması için önce giyinik olarak ta oturmasını sağlayabilirsiniz. Bir tuvalet kitabı edinilebilir. Yada tuvaletini yapan bir çizgi film kahramanı izletilebilir. Lazımlık yerine Potette tarzı bir aparatla direk klozeti kullanabilir. Ama pek çok çocuk bu klozette ayakları yerden kesildiği için klozeti kullanmak istemeyebilir. Bu dudumda önce lazımlıkla başlanabilir.

Çocuğu bezsiz bırakmak Sürecin başlaması için deneyip görmek gerekiyor. Biraz kirlenmeden başarıya ulaşılamaz. Seveceği kahramanların olduğu iç çamaşırları alınarak süreci sevimli hale getirebilirsiniz.

Çok büyük tepkiler vermeyin Olumlu olumsuz her ikisinde de çok fazla tepki vermeyin. Lazımlığı kullanan bir çocuğa zafer kazanmış edasıyla, çığlık çığlığa sevinç gösterilerinde bulunmayın. İnatlaşmaya girip, çocuğun bunalmasına sebep olabilirsiniz. Sadece ''Aferin bak sende bizim gibi tuvaletini yaptın'' demek yeterlidir.


Potette kullanımı ile ilgili detaylı bilgiyi, Leyla'nın şu postunda bulabilirsiniz.




Darısı bez bırakmaya çalışan çocukların ve annelerin başına :)








Hiç yorum yok:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...